Tuesday, August 28, 2007

Selamat Tinggal Silamku!

Mereka berkumpul dalam redha-Mu, indahnya suasana itu.. sejuk, damai dan tenang hati yang memandang. Cemburu hadir di jiwa, dengan keimanan dan ketaqwaan hati-hati mereka. Cemburu dengan kelapangan dan ‘keterbukaan’ mereka dalam menyerap setiap nilai-nilai Islam, setiap ajaran, suruhan dan segala yang Islam anjurkan ke dalam kehidupan mereka. Seketika itu juga, hati dibisikkan dengan kata-kata, menyatakan diri ini terlalu hina, lemah, dan jauh terkebelakang berbanding mereka..tak terhitung kelemahan dan kekurangan diri ini, hati ini yang terlalu kotor, berpenyakit..dan masih degil untuk mengusir jahiliyyah2 dari diri. Diri ini yang lemah, sering tewas pada bisikan-bisikan syaitan laknatuLLAH. Diri ini yang sentiasa flexible dengan batasan-batasan yang Islam telah gariskan, diri ini yang tidak mampu bertegas dengan kebenaran, diri ini yang bisu melontar kata, kaku dalam tingkah laku, diri ini tiada apa yang lebih...hanya sekeping hati yang masih tercari-cari sinar cahaya penunjuk jalan. Mengumpul setiap kekuatan yang ada untuk meneruskan kehidupan ini dalam redha-Nya, ternyata memerlukan bukan sedikit pengorbanan; hati, perasaan, masa dan tenaga...Engkau lebih tahu ya Allah.

Hidup ini bukan untuk bersuka-ria, pentas hiburan bagi mereka yang merasakan hidup masih panjang. Hidup ini jambatan untuk kita ke sana, ke dunia yang selamanya. Dunia yang kekal, yang bakal menjanjikan dua pilihan; syurga ataupun neraka. Kita memilih untuk bergembira di dunia, bahkan semua orang inginkan kegembiraan itu..tetapi tidak semua yang betul-betul berharap pada kebahagiaan di akhirat. Lafaz di bibir tidak memberi erti, tidak cukup keinginan yang ada di hati, jika kita tidak berusaha untuk merealisasikannya dengan amal perbuatan...Walaupun natijahnya takkan kita ketahui di sini, tetapi sedarlah hidup ini terlalu singkat untuk kita bertangguh. Kegembiraan di dunia, hanya nikmat yang sementara..tidak berbaloi untuk kita merasa puas dan senang hati dengannya. Ada apa dengan kenikmatan yang sementara, jika itu menjauhkan kita dari-Nya..dan ‘melayakkan’ kita untuk diseksa kat akhirat sana...Biarlah sengsara dahulu, asalkan pengakhirannya adalah bahagia yang abadi. Kenikmatan yang tak tercapai dek imaginasi akal, jauh lebih indah dari nikmat yang paling indah kat dunia.

Kadangkala hati terfikir, antara pengetahuan dan penghayatan, kenapa selalu ada percanggahan..? Kita tahu dan seringkali kita sendiri yang mengungkapkannya, bahawa kita percaya Allah itu ada, kita tahu Dia sentiasa melihat kita, kita tahu kita solat, berpuasa kerana Dia yang suruh..tetapi sejauh mana kita menghayati setiap pengetahuan dan amalan kita jauh di sudut hati..? Sejauh mana hati kita tunduk saat kita bertemu dengan-Nya 5 kali sehari..? Sejauh mana kita menahan lapar dan dahaga semata-mata untuk mendapat redha-Nya..? Sejauh mana kita melalui kehidupan kita seharian dalam keadaan kita sedar yang Dia tengah melihat setiap apa yang kita lakukan. Kita cukup sedar yang Dia Maha Melihat dan Maha Mendengar setiap isi hati, tetapi seringkali kita lalai dan terlupa hakikat itu, yang menyebabkan kita sentiasa tewas ke lembah dosa. Sukarnya untuk menghayati dan mendidik hati, mengingatkan hati yang segalanya sedang diperhatikan oleh satu Kuasa yang Maha Besar, dan setiap saat segalanya direkod dan dicatat tanpa ada satu pun yang tertinggal. Sukarnya untuk tidak ‘terlena’...ya Allah, ampuni segala dosa-dosaku. Jika dosa itu ada jisim, ternyata diri ini sudah tak termampu lagi untuk membawa diri atas muka Bumi ciptaan-Mu ini ya Allah..kerana dosa yang menggunung. Astaghfirullahal ‘adzim.

Hidup ini teramat singkat, entah bila akan sampai masa dipanggil pulang oleh-Nya. Tapi yang pasti, masa itu tidak panjang..Hari-hari cepat berlalu, sampai suatu masa akan tiba jua saat yang telah ditetapkan. Tempohnya berbeza-beza bagi setiap individu, dan kita tidak mendoakan untuk dipanjangkan nikmat usia..tetapi kita mendoakan jika hidup itu lebih baik buat kita, semoga Allah beri lagi masa untuk kita cari redha-Nya di dunia ini. Tetapi, jika mati itu lebih baik buat kita..(agar kita tidak terus menambah dosa), kita mendoakan semoga Allah ambil nyawa kita dalam keadaan yang paling baik, paling suci dari maksiat dan dosa, paling diredhai-Nya..semoga kita pulang dalam situasi yang tidak memalukan dan terkutuk, tetapi sebaliknya dalam suasana yang tenang. Semoga roh kita pulang dengan selamat, bebas dari murka Allah dan bebas dari segala tanggungjawab kat dunia.

Masa yang singkat dan kesempatan yang hanya sekali ini, semoga tidak disia-siakan. Mungkin esok lusa tiada lagi di sini..tiada siapa mampu menjangka.

Masa silamku Engkau lebih tahu; segala dosa yang telah ku lakukan, segala amanah yang telah ku abaikan. Doaku ya Allah..bantu diriku untuk berubah, bantuku untuk kekal dalam perubahan..berikan kekuatan untukku istiqamah. Ya Allah, redhai setiap langkahan kakiku, setiap gerakan tanganku, setiap denyut jantungku, setiap lafaz kataku, setiap keindahan ciptaan-Mu yang ku lihat, setiap apa yang ku dengar, setiap rasa yang ada di hati..moga Engkau redhai setiap inci kehidupanku..Ameen ya Rabbal ‘alameen.

Selamat Tinggal Silamku

Pergi jauh dariku..biarkanku
Jangan ganggu diriku, Hai silamku
Berat sudah ku tanggung beban ini
Kelak akan ku ganti dengan senyuman
Walaupun pahit dan masihku terasa
Mungkin kali ini kan ku mampu mengharungi
Pimpin jiwaku ini diri yang lemah, Oh Kasihku
Selamat tinggal silamku,
pergi jauh dariku
Selamat Tinggal Silamku....
Kelak akan ku ganti dengan senyuman
OoOoo
Mungkin kali ini kan ku mampu mengharungi
Pimpin jiwaku ini diri yang lemah, Oh Kasihku
Selamat tinggal silamku
pergi jauh dariku
OoOoOoo...
Pergilah... Silamku...
Pergilah... Silamku...
Pergilah... Pergilah..Silamku...

No comments: