Tuesday, July 3, 2007

hati, jgn degil lagi..

Hati..ada apa dgn hati??

Dalam satu hadith kata, hati tu adalah seketul daging di mana kalau daging itu baik, baiklah jasadnya. Maksudnya hati itu memainkan peranan yg sangat penting dalam kehidupan seorang manusia. Kerana hati, orang boleh hidup dgn gembira..walaupun kehidupannya secara fizikal adalah tidak begitu senang dan selesa. Kerana hati jugak, orang yg paling berharta dan berpangkat jutawan sekalipun boleh hidup sengsara dan derita. Semuanya berbalik pada hati..hati yg mengawal kehidupan manusia di samping akal yg waras.

Disebabkan hati juga..saye tidak gembira sekarang ini. Semuanya sebab hati saye tidak tenang. Kebelakangan ni, banyak sangat dugaan dan gangguan yg mengganggu jiwa sehinggakan semuanya menjadi tak teratur dan lari dari fitrah hati yg sebenar. Dan saye tak suka macam ni..malah saye teramat benci. Saye benci berada dalam keadaan hati yg lari dari fitrahnye yg asal. Tapi akhir2 ini, hati saye ni semakin degil..selalu tewas dengan godaan syaitan, selalu terhanyut dengan perasaan. Hati dah x mampu nak bersabar lagi..dah x mampu nak melupakan apa2 yang sewajarnya dilupakan. Dah x mampu nak bersikap positif dan menerima segalanya dengan redha dan sabar. Hati dah kembali pada perangainya yg asal, walaupun dah banyak kali kena lecture ngan akal tapi hati ni macam tu jugak. Degil sungguh hati saye..

Tapi saye tak boleh benci hati ini, sebab saye hanya ade satu hati je..jadi saye kena sayang hati ini dan jaga elok2. Lain la kalau saye ade dua hati, saye boleh pilih mane satu yg paling baik dan mendengar kata. Saye cume benci pada kelemahan diri saye sendiri yg tak mampu mengawal hati, menjaga hati baik2. Maafkan saye ye hati..

Sekarang ni..hati saye tgh bersedih. Hati tgh tidak stabil. Mungkin saye sedih..sebab flatmate saye satu-persatu meninggalkan saye. Saye benci pada perpisahan tapi saye sedar hidup ini indah bila ia diseimbangkan antara pertemuan dan perpisahan. Saye sedih kerana mereka terlalu baik..mereka yg memberi keselesaan pada saye sepanjang saye tinggal kat hall ni. Mungkin sebab flat dah sunyi..jalan2 dalam flat dh x nampak orang. Dan tidak lama lg, kwn saye Cagla akan pulang ke germany. Dia classmate sy semester ni..n she's a muslim although not practising..dan dia sangat2 baik. Sedihnye..akan berpisah x lama lg..=(

Mungkin jgk sbb saye homesick..dan saye x dapat menghubungi keluarga kt rumah skrg ni..dah 2 kali tepon, hari lain2..tapi ade je masalah. Kali pertama abah angkat, tp mungkin abah x dengar suara saye, hanya saye yg dgr suara abah..last2 abah letak tepon. Kali kedua tepon xde orang angkat. Mungkin telefon rumah rosak lg agaknye. Telefon hanset adik, masuk voicemail. Dan saye rindukan wafiq..dah lama x bercakap ngan dia. Saye nak dengar suara dia..yg makin hari makin nakal dan cerdik. Skrg ni wafiq dah x nak tido umah mak long dia lg..x boleh dah berpisah ngn mak dia. Kalau datang umah, mesti dah x nak bermalam, mesti nak balik..Wafiq yg masih setia ngn Pencinta Wanita..Wafiq yg dah berumur 3 tahun..mungkin dia dah lupakan saye.

Dan saye sedih dgn persahabatan yg semakin hambar..saye sedih kerana saye tak mampu memastikan persahabatan yg terjalin kekal seperti dulu. =(

Dan saye sedih..sbb saye semakin jauh dari-Nya. Kebelakangan ni..hidup saye sgt tak terurus..segala tanggungjawab tak terjaga dgn sebaiknya. Saye sedih..sebab hati saye tak kuat melawan dugaan dan godaan syaitan. Saye sedih dgn dosa yg telah saye kumpulkan..saye sedih dgn masa yg terbazir dgn sia-sia. Saye sedih kerana hati saye terlalu degil..ibadat yg semakin tidak terasa kemanisannya. Semangat yg semakin berkurang..kekuatan yg semakin hilang. Saye benci bila saye tidak kuat, saye benci bila saye lemah..saye benci bila hati saye tidak tenang. Saye benci bila saye lalai..saye benci dgn dosa2 ini. Saye benci bila saye masih belum mampu pujuk hati saye untuk bersabar..dan saye tahu, semuanye kerana hati ini yg terlalu kotor, dipenuhi dosa2.

Ya Allah..ampuni segala dosa-dosaku. Ampuni segala kelalaian dan kealpaanku. Ampuni hatiku yg degil..degil untuk melaksanakan setiap suruhan-Mu dan meninggalkan setiap larangan-Mu. Ampuni hamba-Mu yg terlalu dhaif dan hina ini. Dan berikan diriku kekuatan dan kesabaran setiap kali ujian. Bantu diri ini untuk membuang jahiliyah yg masih sebati dgn diri..bantu diri ini untuk membuang segala penyakit hati..bantu diri ini untuk mendekatkan diri pada-Mu..dan permudahkan diri ini dalam usaha untuk melamar cinta-Mu ya Allah.

Ya Allah, aku rela dihukum di dunia dari diseksa di akhirat..aku rela tidak menerima, jika menerima hanya akan melemahkan iman ini. Jangan Kau beriku nikmat itu, jika ianya hanya akan melamar murka-Mu. Berilah apa sahaja..apa sahaja, yg baik mahupun buruk di mataku..asalkan ianya membuatkan Engkau redha padaku.

Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui..Maha Mendengar segala yg terluah, mahu pun yg tersimpan di hati. Bisikkan pada hatiku kekuatan..permudahkan jalan ini ya Allah. Engkau lah sebaik-baik tempat bergantung..

~mohon dgn sangat~

No comments: